Meer golfers, maar hoe houd je ze vast?

Het klinkt misschien wat simpel, maar het beleid van de Nederlandse Golf Federatie én de clubs zal er nog meer een van halen, hebben en houden zijn.
Golfers in de baan

Het afgelopen jaar werd gekenmerkt door Covid-19 en alle maatregelen die daarmee gepaard gingen’, maakte de NGF deze maand bekend. ‘Golfen bleek voor veel nieuwkomers en huidige golfers een sport die veilig kon worden beoefend; goed voor geest en lichaam ook. Dat is ook terug te zien in de cijfers.’‘Ten opzichte van de cijfers in 2019 viel op dat het percentage millennials (18-35 jaar) onder de nieuwkomers flink toenam: met 83 procent! Nog nooit was de sport zo populair onder een breed publiek. En dat zien we terug in de cijfers. In de 'buitenwereld' werden de golfbanen veel en vaak bezocht.’
De cijfers – klik hier voor heldere infographics – liegen er inderdaad niet om.
Veertienduizend actieve golfers erbij. Meer rondjes en dat leidde tot meer qualifying rondjes, vooral over negen holes.

Werden de champagneflessen ontkurkt in het hoofdkantoor van de NGF in Utrecht?
‘Dat niet ook al omdat we vooral thuis werken, maar je wordt er wel blij van’, zegt NGF-directeur Jeroen Stevens. ‘De grootste winst werd in de tweede helft van 2020 geboekt. Het gaat er nu wel om die nieuwe golfers, waarvan dus veel tussen de achttien en 35 jaar, vast te houden. Dat is een belangrijk doel. Iets anders is of de groei doorgaat als er meer vrijheden zijn’.
Kiezen deze leeftijdsgroep dan weer voor andere activiteiten of blijven ze golf als een van hun favoriete sporten beschouwen?’
Stevens: ‘Positief is dat je nu ziet dat jongere mensen golf leuk vinden. Dat is een interessant gegeven. Hoe zorg je er nu voor dat dit structureel wordt. Mogelijk heeft het feit dat je door het thuiswerken flexibeler om kunt gaan met je tijd een rol gespeeld. Maar dan moeten er wel starttijden zijn. Dan moeten er wel lidmaatschappen zijn die bij hen passen.’

Het binnenkort te presenteren meerjarenplan van de NGF is voor een groot gedeelte gebaseerd op het voor golf interesseren van de groep Nederlanders van 25 tot 50 jaar. Het is misschien wel hét speerpunt van het plan, al zullen onderwerpen als ‘groen’ en ‘topsport’ ook een plaats in dit stuk krijgen.
Spelers lokken, daar zijn clubs, banen en de NGF altijd al vrij goed in geweest. Maar ze vasthouden, dat is problematisch.
Diezelfde Jeroen Stevens meldde ooit tijdens een ledenvergadering van de NGF dat er in een jaar tienduizenden nieuwe golfers waren ingeschreven, maar ook dat er tienduizenden waren vertrokken.

Al in 2015 (…) schreef Golfers Magazine: ‘Het nieuwe denken in golf is driedimensionaal. Je biedt meerdere lidmaatschappen aan en vult die creatief en inventief in. Daardoor ontstaat een palet dat hopelijk attractief genoeg is om meer mensen over de streep te trekken.
Dat is misschien een beetje kort door de bocht, want het is een exercitie die bepaald niet op een regenachtige achternamiddag kan worden voltooid.
Uiteindelijk moeten al die lidmaatschappen – van een registratie van een handicap tot en met onbeperkt spelen – bij elkaar opgeteld tot een financieel positief resultaat leidt.’

En soms gebeuren ook dingen waar we over schrijven. In 2020 heeft de NGF in samenwerking met het bedrijf MIsportscompany een onderzoek onder clubs en golfers gehouden. Dat leidde uiteindelijk tot een plan van aanpak voor vijf clubs en banen die geholpen werden een gedifferentieerd voorstel voor hun huidige en voor nieuwe golfers samen te stellen. Geen natte vingerwerk maar een verantwoord en gedegen aanbod.
Als dat allemaal op een bredere basis kan worden ingezet, dan moet dat leiden tot een beter verdienmodel omdat er voor alle soorten golfers lidmaatschapen zijn. Meer golfers die blijven spelen en een gezonde inkomstenstroom. Voor clubs en banen.

Dat is waar golf ernstig behoefte aan heeft. En het is goed dat het daar in het nieuwe beleidsplan van de NGF om draait.

Laatste nieuws