TaylorMade SIM2 drivers

Met een volledig nieuw design heeft TaylorMade de SIM2-drivers vergevingsgezinder weten te maken, zonder in te leveren op balsnelheid.

TaylorMade SIM2-drivers

'De vorige generatie drivers was aerodynamisch, had een optimale vertrekhoek en een van de snelste clubbladen in golf', aldus Tomo Bystedt, die bij TaylorMade verantwoordelijk is voor het ontwerpen van de metalwoods. 'Door de vergevingsgezindheid van de SIM2, SIM2 Max en SIM2 Max•D te vergroten, hebben we nu een serie drivers zonder zwakke punten.'

De nieuwe drivers hebben een 'Forged Ring Construction' als basis.

Dat de SIM2 zo stabiel en vergevingsgezind is, is te danken aan een gesmede 'ring' van lichtgewicht aluminium (boven), die de andere onderdelen van de driver (de kroon en zool van koolstoffiber en het gefreesde clubblad) met elkaar verbindt. Voeg daar een zwaar, helemaal achterin geplaatst zoolgewicht aan toe en je hebt de nieuwste driver van TaylorMade.

De aluminium ring houdt de kroon, de zool en het clubblad bij elkaar.

De bovenkant van het clubhoofd (de kroon) bestaat uit zes lagen koolstofcompositiet, terwijl er voor de zool negen lagen worden gebruikt om de duurzaamheid te bevorderen. De onderkant loopt volledig door in de zijkanten. Met het rijkelijke gebruik van koolstof werd gewicht bespaard, dat we terugvinden in het zoolgewicht, dat helpt om de balvlucht en stabiliteit (MOI) te optimaliseren.

De facecup heeft ronde randen om het titanium zo dun mogelijk te kunnen maken. Aan de binnenkant is een patroon gefreesd, waardoor het clubblad verschillende diktes heeft en overal zo veel mogelijk energie op de bal overdraagt.

De opvallende asymmetrische 'kiel' brengt het zwaartepunt omlaag.

Er werd gekeken waar golfers de sweetspot het meest missen en dat restulteerde in een elipsvormig patroon van de lage hiel naar de hoge teen. Hier werd het titanium dunner gemaakt om de balsnelheid te verhogen, zodat je effectief een grote, ovale sweetspot krijgt die diagonaal over het clubblad loopt.

Ook is het clubblad in vergelijking met vorige generatie 5 tot 12 procent groter gemaakt (afhankelijk van het model), om de vergevingsgezindheid nog verder te vergroten.

De schroeven in het clubblad zijn verdwenen.

De schroeven in het clubblad (waardoor er materiaal achter het clubblad werd gespoten om plaatsen die de toegestane limieten overschreden 'af te remmen') zijn verdwenen en hebben plaatstgemaakt voor één poort in de teen. Vanaf deze ingang kan de snelheid over het hele clubblad gemanipuleerd, en dus geoptimaliseerd worden.

Er komen drie SIM2-drivers op de markt.

De SIM2 minimaliseert spin voor veel balsnelheid.

De SIM2 is uitgerust met een gewicht van 16 gram dat aan het einde van de 'kiel' op de zool is geplaatst (TaylorMade noemt dit de Inertia Generator omdat het de stabiliteit verbetert). Het gewicht vóór in het clubhoofd (Front Weight) zit achter het clubblad om spin te minimaliseren en de vertrekhoek van de bal te optimaliseren.

De SIM2 Max combineert een hoge balvlucht met veel stabiliteit.

Bij de SIM2 Max zit er maar liefst 24 gram achterin het clubhoofd, terwijl het Front Weight lager zit, om een gemiddelde tot hoge balvlucht te genereren en maximale vergevingsgezindheid te bieden.

De SIM2 Max•D genereert een draw maar blijft ook vergevingsgezind.

De SIM2 Max•D is de drawversie van het trio. Volgens TaylorMade lever je door het hogere zwaartepunt van een draw-model normaal gesproken vergevingsgezindheid in, maar dit hebben ze opgelost door de asymmetrische kiel meer richting de hiel te plaatsen. Zo krijg je wel de balvlucht van-rechts-naar-links, maar lever je niet in op vergevingsgezindheid. Hierbij helpt ook het grootste clubblad van de hele lijn.

Naast de nieuwe drivers komen er ook SIM2-fairwaywoods en hybrides op de markt.

Het SIM2 Max- en SIM2 Titanium-fairwaywood.

De fairwaywoods hebben een V steel zool die het zwaartepunt naar beneden brengt en hiermee zorgt voor een hoge balvlucht en veel vergevingsgezindheid. De SIM2 Titanium (rechts) heeft een 170 cc clubhoofd en titanium clubblad, terwijl de SIM2 Max een groter profiel heeft (190 cc) en een clubblad van roestvrijstaal. De laatste slaat makkelijker en vliegt hoger.

De SIM2- en SIM2 Max-rescue.

Ook bij de rescue's kun je kiezen uit twee modellen. De volledig zwarte SIM2 (links) heeft een compact clubhoofd en imiteert de balvlucht en speeleigenschappen van een ijzer. Dit zal vooral betere spelers aanspreken. De zwart/witte SIM2 Max is ook geschikt voor clubgolfers en biedt door zijn grote clubhoofd en lagere zwaartepunt een hogere balvlucht en meer vergevingsgezindheid.

Prijs: € 529 (drivers), € 419 (titanium fairway), € 319 (fairway) € 299 (rescue), € 259 (Max rescue)

www.taylormadegolf.eu