Drivertest deel 4: snelheid

Ben je op zoek naar een nieuwe driver? Wij hebben de antwoorden op alle belangrijke vragen die je jezelf moet stellen. In dit vierde deel lichtgewicht drivers voor extra snelheid.

Drivertest deel 4: snelheid

Lees hier de eerste twee drie delen van de grote drivertest, met de beste low-spin drivers,  drawdrivers en vergevingsgezinde drivers van dit seizoen.

Vraag 4: kan ik meer snelheid kopen?
Als je de laatste jaren wat clubhoofdsnelheid hebt ingeleverd, of je überhaupt niet zo hard slaat, is een van de onderstaande modellen een testpoging waard.

Als je ouder wordt, verlies je vaak clubhoofdsnelheid. Onderzoek wijst uit dat je vanaf je zestigste elk jaar 0,8 km/u inlevert en dat tikt aan. Maar er is goed nieuws. De producenten weten dat elk jaar meer en meer golfers die ingeleverde meters proberen terug te veroveren, dus ontwerpen ze clubs die daarbij kunnen helpen. Door clubhoofden, shafts en grips lichter te maken – en slimme contragewichten in de shaft, zodat je meer massa verplaatst – helpen ze golfers om de club met dezelfde inspanning sneller te swingen. 

De meest lichtgewicht modellen (met uitzondering van de Wilson D7) zijn toegespitst op zeer bescheiden swingsnelheden. Equipmentredacteur Simon Daddow – die met de driver gemiddeld 88 mph/142 km/u haalt – sloeg met deze lichtgewicht en een draw stimulerende modellen.

De volledige drivertest staat in Golfers Magazine 3.

Gewichtsbesparing
Cobra was een van de eerste merken die met een hele productfamilie voor lichtgewicht ging en de nieuwe F-Max Airspeed is serieus op dieet gegaan. Er is 13 gram bespaard (2 bij het clubhoofd, 5 bij de shaft en 6 bij de grip), zodat er nog maar 285 gram over is – dat is minstens 33 gram minder dan een traditionele driver.

Wat is bescheiden?
De swingsnelheid van een gemiddelde man met de driver is 90-95 mph (145-153 km/u). Dat betekent dat je afhankelijk van je invalshoek een carry van 175 tot 210 meter moet hebben. Bij een 'bescheiden' swingsnelheid hebben we het over 80-85 mph (130-140 km/u) of lager, wat betekent dat als je minder dan 175 meter carry met je driver hebt, een lichtgewicht model voor meer afstand kan zorgen. 

Niet te hard
Zit je swingsnelheid precies op de scheidslijn, probeer dan eens een lichter model. Als je veel meer backspin krijgt en de bal meer omhoog dan naar voren vliegt, sla je te hard voor de shaft. Dat betekent dat je afstand verliest en de lichtste modellen voor jou niet ideaal zijn.

Cobra F-Max Airspeed
€ 349
GM zegt: 'Snelheid en afstand verliezen doet pijn, we weten hoe het voelt. Maar als het maximaliseren van wat je nog in huis hebt ervoor zorgt dat je het spel nog leuk vindt, kunnen lichtgewicht clubs een serieuze optie zijn. De F-Max Airspeed is er zowel met een offset hosel als een rechte hosel – applaus voor Cobra, want niet elke golfer die een lichtgewicht driver koopt, heeft last van een slice. Het is indrukwekkend dat de goedkoopste driver van Cobra een kroon van koolstoffiber heeft. Dat bespaart natuurlijk gewicht en verbetert de vertrekhoek, terwijl je met een prijs van 349 euro heel veel waar voor je geld krijgt.

Honma T//World XP-1
€ 629
GM zegt: 'Als superlichte drivers die een draw stimuleren jouw ding zijn, was de keus altijd beperkt. En dan had het grootste deel ook nog een offset hosel, want in deze categorie heeft maximale vergevingsgezindheid prioriteit. Maar het Japanse Honma benadert super-game-improvers op een andere manier. De XP-1 heeft een vorm en uiterlijk dat in deze categorie ongekend is. Het clubblad staat keurig square, er zit geen oplijnteken op het clubhoofd en veel golfers zullen het design aantrekkelijk vinden. Dus als looks voor jou belangrijk zijn, is dit zeker een optie. In de juiste handen laat hij de bal hoog vliegen, precies wat je bij bescheiden swingsnelheden nodig hebt.

Mizuno ST200X
€ 459
GM zegt: 'De ST200X is een nieuwe aanwinst in de driverlijn van Mizuno voor 2020. Hij is ontworpen met Japanse specificaties en hier houden golfers van lichtere, langere drivers met een draw-bias. Het is voor het eerst dat een "volledig Japanse model" hier wordt uitgebracht. Gewicht in de hiel, een upright lie-angle en een shaft van maar 39 gram moeten voor een hoge draw zorgen. Spelers met weinig swingsnelheid die hun slagen kunnen timen met extreem lichte shafts zullen weglopen met de X, want hij ziet geweldig uit en klinkt net zo goed. De 39 grams shaft gaf Simon wat problemen met zijn timing, waardoor hij 5 meter moest inleveren op zijn langste drive. Maar met een goede fitting zal dit voor veel clubgolfers een prima optie zijn. 

Wilson Launch Pad
€ 300
GM zegt: 'Je zou kunnen zeggen dat Wilson de kampioen is op het gebied van lichtgewicht technologie. De nieuwe Launch Pad weegt maar 272 gram, maar liefst 13 gram minder dan de Cobra F-Max Airspeed. Het hele verhaal draait om het weghouden van de bal van de rechterkant van de baan, volgens onderzoek van Wilson omdat veel golfers last hebben van een slappe slice. De Launch Pad heeft een redelijk ondiep clubblad, wat resulteert in een bol clubhoofd dat heel vriendelijk achter de bal staat. De lie-angle is upright (wat een draw stimuleert) en het clubblad is gewelfd om te verbergen dat het gesloten is. En in de hiel zit een behoorlijk gewicht dat helpt om het clubblad bij impact te sluiten. De optelsom: een zeer effectieve anti-slicedriver. 

Wilson D7
€ 300
GM zegt: 'Elk component van de D7 is zo licht mogelijk gemaakt en al die kleine beetje maken heel veel verschil. In de specificaties van onze pro was hij 1,6 km/u sneller dan elke andere driver, 4,2 km/u sneller dan het testgemiddelde en zelfs 6,1 km/u sneller dan de langzaamste van het stel. Maar waar de D7 van vorig jaar een van de langste was, zit de nieuwe versie ruim 5 meter achter de de winnaar. Dat laat zien hoe de nieuwste technologie de 2020 modellen heeft verbeterd. De D7 past bij de meeste swingsnelheden en daarom hebben we ook de data van onze pro gebruikt.