Drivertest deel 1: low-spin

Ben je op zoek naar een nieuwe driver? Wij hebben de antwoorden op alle belangrijke vragen die je jezelf moet stellen. We beginnen dit eerste deel met de low spin drivers.

Drivertest

Als de producenten voor elk seizoen hun nieuwe clubs introduceren, gaat de meeste aandacht uit naar de drivers. Voordat ze in de winkel liggen, is elk model al tot in de details onder de loep genomen in online forums en op social media, en beoordeeld door equipmentexperts, tourprofessionals en YouTubers. Alle grote merken hebben hun nieuwe drivers voor dit seizoen al wereldkundig gemaakt, op Ping en Titleist na (zij komen deze zomer met nieuwe modellen). 

Cobra was de eerste met de Speedzone, gevolgd door de SIM van TaylorMade, die al bij de meeste staff players – waaronder Tiger – in de tas zit. Callaway was de volgende met de Mavrik en Mizuno sloot op de PGA Show de rij met de ST200. Er is al veel over de nieuwe clubs geschreven, maar wij testen ze nu voor het eerst naast elkaar, om ze goed te kunnen vergelijken. En om de beslissing voor jou makkelijker te maken, hebben we de test onderverdeeld in de belangrijke vragen die je moet stellen als je op zoek bent naar een nieuwe driver.

De hele test staat in Golfers Magazine 3

Vraag 1: heb ik een low-spin driver nodig?
Op papier lijken drivers die weinig spin genereren ideaal voor clubgolfers, maar onze testdata laten zien dat ze zeker niet voor iedereen geschikt zijn.

Elke driver belooft een hoge vertrekhoek en weinig spin, maar niet iedereen is geholpen met deze eigenschappen. Ping benadrukt dat het optimaliseren van de prestaties van een driver verder gaat dan het simpelweg verlagen van spin en optimaliseren van de vertrekhoek. Low-spindrivers hebben extra gewicht dichter bij het clubblad, wat de balsnelheid verhoogt, backspin reduceert en de afstand vergroot. Geen wonder dus dat veel golfers enthousiast zijn als ze hun data op de launch monitor zien.

Maar wij dagen je uit om eerlijk na te denken of lage spin écht geschikt is voor jouw spel. Waarom? Omdat meer gewicht dicht bij het clubblad een driver minder vergevingsgezind maakt. Dat betekent dat ze niet voor iedereen geschikt zijn. Minder dan 10 procent van de drivers die Ping verkoopt betreft het laag spinnende LST model. De twee meer vergevingsgezinde drivers komen samen tot 90 procent.

Begrijp ons niet verkeerd: drivers die extreem weinig spin genereren, kunnen een uitkomst zijn voor golfers met een hoge swingsnelheid of spelers die steil op de bal in komen. Maar als onze testpro zegt dat spin zijn vriend is, en het hem helpt om meer fairways te slaan, dan menen wij dat je heel goed moet nadenken of deze drivers iets voor jou zijn.

De voordelen
Minder spin betekent meer balsnelheid en dus meer afstand. Onze pro kwam uit op 9 procent minder spin, 1 km/u meer balsnelheid en bijna 2 meter meer lengte. Maar hoe vaak vind jij de sweetspot? Waarschijnlijk minder dan onze pro en de straf daarvoor is met low-spindrivers zwaarder dan met standaardmodellen.

Wat lever je in?
TaylorMade zegt dat het MOI (stabiliteit) van de SIM Max 70 punten hoger is dan van de minder spinnende SIM en dat 8 gram meer gewicht achterin zorgt voor meer vergevingsgezindheid. Callaway heeft de Mavrik Sub Zero heel slim een iets dieper clubhoofd gegeven om de vergevingsgezindheid op peil te houden.

Wat kiezen de pro's?
Zelfs professionals gaan niet altijd voor de laagste spin. Rickie Fowler heeft de Speedzone Xtreme in de tas, de meest vergevingsgezinde driver van Cobra. En TaylorMade zegt dat de staff players 50/50 verdeeld zijn tussen de SIM en de SIM Max. Ofwel: ga er niet van uit dat je minimale spin nodig hebt, ook al ben je een goede speler.

TaylorMade SIM
€ 579
GM zegt: 'Als we prijzen zouden uitdelen voor looks, zou de SIM op het bovenste podium staan. De zilvergrijze kroon van koolstoffiber met krijtkleurige rand ziet er geweldig uit. Dit is wat ons betreft de mooiste driver die TaylorMade de laatste jaren heeft gemaakt. Als je een laag spinnend model zoekt, moet deze op je testlijst staan. Hij is net zo krachtig als de Mavrik Sub Zero van Callaway (het duo eindigde bij onze pro gelijk met een carry van 254 meter) en met een bovengemiddelde clubhoofdsnelheid lijkt de nieuwe aerodynamische zool zijn werk te doen. Met een schuifgewicht van 10 gram in de zool kun je de balvlucht bijna 20 meter beïnvloeden, wat de SIM interessant maakt voor golfers die op zoek zijn naar een specifieke balvlucht.' 

Callaway Mavrik Sub Zero
€ 549
GM zegt: 'Callaway weet heel goed dat de Sub Zero niet zo snel en aerodynamisch is als de standaard Mavrik, maar spelers die 'm gaan gebruiken maken zich niet zo druk om snelheid. Dat zegt op zich al genoeg over wie deze driver zou moeten gebruiken: golfers met een bovengemiddelde swingsnelheid. Onze pro noemde de Sub Zero "een raket", als hij de sweetspot wist te vinden. We zijn blij dat de verhoging op de kroon verdwenen is. Qua cijfers is de Mavrik SZ net zo snel en lang als de TaylorMade SIM, maar als je de sweetspot mist, lever je meer in op balsnelheid en spin, wat bewijst dat hij minder vergevingsgezind is dan de standaard Mavrik. Mede dankzij het nieuwe Flash Face blijft het verlies in carry beperkt tot 10 meter (3de).

Cobra Speedzone
€ 449
GM zegt: 'De Speedzone vervangt de briljante F9 driver, die vorig jaar bij ons in de top-4 stond. Maar waar de nieuwe modellen van Callaway, TaylorMade en Mizuno verbeteringen lieten zien ten opzichte van hun voorgangers, liet de Cobra dezelfde cijfers zien als vorig jaar. De Speedzone ziet er geweldig uit, staat mooi achter de bal en het nieuwe, gefreesde "infinity face" is prachtig afgewerkt. Het is niet per se een low-spindriver, maar met het 14-gramszoolgewicht in de voorste poort biedt hij wel een laag spinnende optie. Wat echt in het voordeel van de Speedzone spreekt, zijn de geweldige shaftopties (gewicht- en balvluchtprofielen), die ervoor zorgen dat alle swingtypes en swingsnelheden in een goede standaardshaft gefit kunnen worden. En hij is beduidend goedkoper dan de andere opties.

Mizuno ST200G
€ 499
GM zegt: 'Vorig jaar hoorde de Mizuno tot de langste geteste drivers. Dit nieuwe design biedt de mogelijkheid om je spin aan te passen, van mid tot laag. Als je op zoek bent naar de minste spinnende driver, dan moet je de ST200G zeker in de gaten houden. Hij werd met de twee 7-gramsgewichten in de voorste positie maar met 3 omwentelingen per minuut (wat niets is) verslagen door de SIM. Een klein minpuntje is het fluitende geluid dat de gewichtssleuven maken in de back- en downswing, maar sommigen zullen dit niet eens horen. Wel kunnen we aanraden om ook eens naar de standaard ST200 te kijken: hij slaat makkelijker, is krachtiger en ook nog eens 40 euro goedkoper. 

Ping G410 LST
€ 499
GM zegt: 'Heb je nog meer bewijs nodig dat low-spindrivers niet voor iedereen geschikt zijn? Tony Finau en Lee Westwood spelen niet met de LST. We zijn fan van de matte finish van alle G410 drivers (ze glimmen niet in de zon) en ze zijn heel makkelijk op te lijnen omdat het design op de kroon de aandacht naar de sweetspot trekt. Ping zegt dat de gewichtstechnologie geen enkele invloed op de stabiliteit heeft, wat een voordeel kan zijn als je een driver met weinig spin nodig hebt. De data laten zien dat de LST 6 meter moet toegeven op de langste uit de test, maar door zijn vergevingsgezindheid hoort hij op elke testlijst thuis.