Italie in opmars

De banken in Italië verkeren in zwaar weer, maar qua golftoerisme is de weg naar boven weer gevonden

In de eerste helft van dit jaar groeide het aantal internationaal verkochte greenfees met ruim twintig procent.

Vooral golfers uit Engeland, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Scandinavië weten de honderdveertig 18-holesbanen van Italië steeds beter te vinden.

In de aanloop naar de Ryder Cup van 2022 wordt er hard gewerkt aan de internationale marketing van golf in Italië en dat werpt duidelijk zijn vruchten af.

'De internationale golfmarkt groeit nog steeds en de cijfers laten zien dat we een geliefde bestemming voor reizende golfers zijn', zegt Bruno Bertero, coördinator van Golf & More, een samenwerkingsverband tussen de Italiaanse golffederatie, het ministerie van toerisme en privépartners in de regio's.

© Golfsupport

Natuurlijk gunnen we de Italianen hun succes, maar moeten wij niet proberen wat van die golftoeristen naar Nederland te lokken? We hebben er zowel de golfbanen als de toeristische trekpleisters voor. 

Klassieke linkscourses als de Haagsche, Noordwijk of de Kennemer, moderne designs als The Dutch en The International, of wonderschone bosbanen als de Pan, de Rosendaelsche of de Eindhovensche... buitenlandse journalisten zijn vol lof over onze golfbanen. Die moeten we – in combinatie met een dagje Amsterdam, Rotterdam of Eindhoven – toch ook aan toeristen kunnen slijten?