Uit Golfers Magazine: Createurs van de Lage Landen 1

De mannen die onze golfterreinen maken aan het woord. Vandaag: Bruno Steensels.
@media (max-width: 679px){#fig-65e6d2cd4b7b8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6d2cd4b7b8 img{#fig-65e6d2cd4b7b8 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65e6d2cd4b7b8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6d2cd4b7b8 img{#fig-65e6d2cd4b7b8 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65e6d2cd4b7b8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6d2cd4b7b8 img{#fig-65e6d2cd4b7b8 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65e6d2cd4b7b8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6d2cd4b7b8 img{#fig-65e6d2cd4b7b8 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}

Bruno Steensels studeerde architectuur in Gent van 1979 tot 1984. Vanaf 1987 is hij actief als golfbaanarchitect, sinds 1992 doet hij dit op zelfstandige basis, met momenteel al meer dan zestig gerealiseerde projecten in Europa. Deze activiteiten zijn samengebracht in zijn bedrijf Mastergolf bvba.

Actief – 'Ik ben nu veel te vinden op een van de nieuwste projecten van België: The National bij Sterrebeek. Het wordt een geweldige baan, even ten oosten van Brussel en niet al te ver van zowel Tervuren, een van de klassieke courses van ons land, als vliegveld Zaventem. De eigenaar, Frank Monstrey, stond zich op een zondagochtend te scheren toen hij op de radio hoorde dat de hippodrome van Sterrebeek werd verkocht. Hij is meteen naar de openbare verkoop toe gereden en heeft de grond kunnen kopen. The National wordt zeker zo goed als en misschien net iets mooier dan The International, die ik samen met Ian Woosnam heb ontworpen.En dan is er nog de baan even ten noorden van Rotterdam, vlak bij vliegveld Zestienhoven, maar dat is een project dat meer tijd vergt. Het gaat uiteindelijk, als een linksachtige baan, wel heel mooi worden. De Haar is weer een ander verhaal. De aanleg van de tweede negen gekoppeld aan een reconstructie van de eerste negen. Wat ik daar allemaal meemaak… Er waren zieke bomen die gekapt moest worden. Bleken er vleermuizen in te wonen. Moesten we van natuurorganisaties dan maar gezonde bomen weghalen. Wanneer de aanleg begint? In 2017?'

Stijl – 'Wat goes around, comes around. Veel werk, ook dat van mij, is geïnspireerd door wat Harry Colt en – vooral –Tom Simpson in de eerste helft van de vorige eeuw hebben ontworpen. Maar we moeten een ding niet vergeten: zij hadden prachtige stukken in de duinen en in bossen tot hun beschikking. De huidige generatie moet het met land doen dat zo plat is als een pannenkoek. En we hebben ook nog regelmatig met een vuilstort te maken. Wat dat betreft heb ik met The National meer mogelijkheden dan ik met The International had. Dat was een stuk land met een dijk eromheen. The National kan ik beter integreren in het landschap.'

Filosofie – 'Als je op de tee staat, laat ik bijna alles zien en ik geef je een paar mogelijkheden. Maar de slag naar de green is een andere zaak. Dan moet je kiezen, nadenken. Kies je de veilige route, dan moet je daarna je best doen om birdie te maken. Als je meer risico’s neemt, kun je jezelf belonen, ‘risk and reward’, dus.'

Beste baan – 'Bij elk project leer ik en breng ik zaken in de praktijk die zijn gebaseerd op wat ik heb geleerd. Maar is dat niet zo bij elk vak? Ik kan dan ook niet zeggen wat mijn beste baan is. Wel dat ik stapje voor stapje beter word.'

Uitdaging – 'The National, net zoals The International, moet een echte kampioensbaan worden. De eigenaar zou hier graag een grote, internationale wedstrijd willen organiseren. Daar moest ik bij het ontwerp terdege rekening mee houden. Meer kan ik nog niet zeggen.'

Laatste nieuws