Vrolijke gezichten op congres NVG

Aantal spelers nagenoeg gelijk, aantal rondes in de lift

nvg

'Het herstel zet door', zei NVG-directeur Lodewijk Klootwijk in zijn openingswoord, en die opgewekte toon resoneerde de hele dag tijdens het jaarlijkse congres van de Nederlandse Vereniging van Golfaccomodaties die met ruim 350 deelnemers beter bezocht was dan ooit.

De bezoekers die ook de afgelopen jaren te gast waren geweest, konden zich nog maar al te goed herinneren dat men de afgelopen jaren ook wel eens minder optimistisch gestemd was. En hoewel de bomen zeker niet tot in de hemel groeien, ziet het er weer stukken beter uit dan enkele jaren geleden.

'Niet over de hele linie, er zijn echt wel banen waar het water tot aan de lippen staat, maar over het algemeen kan je zeggen dat het best goed gaat', aldus nogmaals Klootwijk. 'Het aantal gespeelde rondes neemt toe - ook al zijn het dan vooral negen holes rondes - het aantal golfers blijft min of meer stabiel, en we zien ook de bedrijfsdagen weer terugkomen. Voor de crisis was dat toch een stevige kurk voor veel banen en hoewel het wellicht nooit meer zo wordt als het was, is het goed te zien dat ook die tak van sport weer de goede kant op gaat.'

Ook Jeroen Stevens, directeur van de Nederlandse Golf Federatie, ziet dat het de goede kant op gaat, al plaatste hij wel wat meer kritische kanttekeningen.

'De instroom was het afgelopen jaar met 18.000 nieuwe golfers nog altijd goed, maar tegelijk zijn er ook in 2017 weer 20.000 mensen gestopt met golf. Vooral mensen met een hogere handicap stoppen sneller. Daar zit dan ook een enorme uitdaging voor ons allen, hoe we deze mensen kunnen behouden voor de sport.'

Een groot deel van het dagprogramma stond dan ook in het teken van het binnenhalen, maar vooral het behouden van golfers. Voor de sport in zijn algemeen, en voor clubs in het bijzonder. In drie rondes konden de deelnemers zich laten informeren over en bekwamen in allerlei vormen van 'golfgeluk', horend bij het thema van de dag 'drive to happiness'. Met thema's als 'Is de vereniging een vriend of vijand?', 'de reis naar een winnende klantgeluk-strategie', 'Happy Familygolf', en 'Golfgeluk start bij de receptie' kregen de aanwezigen tal van tools aangereikt om thuis, op de eigen club, mee aan de slag te gaan.