Equipment

To ProV1 or not to ProV1

Een harde bal of toch een zachtere? Eentje met veel spin of juist weinig? Wil je met een kleurtje spelen of juist traditioneel wit? Nieuw of al eens gebruikt? Er zijn nogal wat opties...

Redactie Golfers Magazine
3 minuten
titleist

'Als ie maar rond en wit' is hoorde ik een flightgenoot wel eens antwoorden op de vraag met welke bal hij speelde. In hoofdlijn kon ik hem geen ongelijk geven, maar was het maar zo eenvoudig.

'Zie je het verschil in spin', zegt ballfitter Andrew terwijl hij zijn blik van mij terug naar het scherm met daarop de net gegenereerde data van de trackman laat glijden. Ik knik, hier kan ik niet veel tegenin brengen. De afgelopen uren hebben we meerdere keren gediscussieerd of de bal die ik al jaren gebruik wel de goede is, en wat hem betreft was het overtuigende bewijs na een hele serie gemeten slagen wel geleverd. 'Ruim 6100rpm. Met je eigen bal genereer je lang niet zoveel spin, kan je deze dus veel minder goed laten stoppen op de green, en dat is toch wat de bedoeling is..?' Er is geen enkele discussie en ik moet stante pede aan de ProV1, meent hij, net zoals eigenlijk iedereen daar baat bij zou hebben. 'Ongeacht je spelniveau. Dit is gewoon de beste bal voor álle golfers'.

Het kiezen van dé bal is dus toch niet zo moeilijk als je zou denken. Althans, niet volgens deze hoogblonde Schot. Al moet gezegd worden dat Andrew niet helemaal objectief is... Als ballfitter van Titleist acht ik de kans verwaarloosbaar klein dat hij bij Callaway, Srixon, of noem maar een merk, uit zou komen. Maar opvallend genoeg; ook de andere baltypes die bij Titleist van de band rollen – de DT TruSoft, de Velocity en de Tour Soft, worden niet bepaald naar voren geschoven. 'Denk je dat het toeval is dat meer dan negentig procent van alle spelers op Tour met de ProV1 of X speelt? Die gaan voor de bal waar ze het beste mee kunnen presteren. Waarom zou jij dat dan niet doen? Als je met een auto op de snelweg rijdt en je mag 130 kilometer per uur dan kóm je wel op de plaats van bestemming als je desondanks maar 100 rijdt, maar is dat ook de meest efficiënte manier?', probeert hij me met een bijzondere vergelijking een zetje in de goede richting te geven.

De roze bal in de nieuwe lijn is zowel voor haar als voor hem: 'Velocity-spelers durven dat...'

Dat ik bleef volharden in mijn keuze voor een Titleist Velocity kon maar op matig enthousiasme rekenen. Ik kreeg nog wel de complimenten voor het altijd spelen met dezelfde bal ('dat zou iedereen moeten doen, dat verschil merk je zeker op de greens echt direct, wat je handicap ook is'), kreeg een bonuspunt omdat ik zei dat ik best de nieuwe roze bal in het spel durfde te brengen ('Velocity-spelers durven dat soort dingen, daarom hebben we hem ook in productie genomen, al had ik je als Hollander eerder ingeschat op de oranje variant'), maar dat ik opmerkte dat ik het beste paard van stal wat stevig aan de prijs vond voor een speler die soms wel een paar ballen per rondje wegslaat (ik dus), kon hij nauwelijks begrijpen, of was in elk geval geen valide argument. 'Als je het beste uit je spel wilt halen, dan maken die paar euro meer per bal toch niet uit?'

Maar laten we eerlijk zijn, in Nederland – en elders vast ook wel – is prijs wel degelijk een punt van aandacht bij het kiezen van een golfbal. Niet voor niets is er geen land waar zoveel Pinnacles worden verkocht en bij een poll op deze site zei slechts 14% voor de ProV1 te gaan terwijl 17% met lakeballs speelt en nog altijd 10% procent speelt met wat hij of zij ook maar vinden kan. Vanuit het oogpunt van specialisten mag het überhaupt geen vraag zijn of je al dan niet een ProV1 op de tee moet leggen, ik vind die vraag toch echt een stuk lastiger te beantwoorden.

To ProV1 or not to ProV1...that is indeed the question.