Het geheim van de shaft

In het moderne golf is het gewicht van een shaft belangrijker geworden dan de flexibiliteit. Hoe weet je wat voor jou het beste werkt?

Het geheim van de shaft

Het was de oplettende lezer al opgevallen: op de cover van Golfers Magazine 7 beloofden we 'Het geheim van de shaft' te ontrafelen, maar ín het tijdschrift was het artikel niet te vinden was. De logische verklaring was dat het stuk al in de uitgave van de maand ervóór had gestaan. Vooruit: hieronder gewoon nóg een keer. 

Als je een nieuwe driver of set ijzers gaat kopen, denk je niet als eerste aan de shaft. Maar anno 2018 bieden producenten een bredere selectie aan (standaard)shafts dan ooit. En die zijn keurig gecategoriseerd in gewichtsklassen.

Maar heb je ooit nagedacht over hoeveel verschil het gewicht van een shaft kan maken, of welke het best bij jouw swing past? Bij de nieuwste drivers van Ping en Callaway zit er bijvoorbeeld een verschil van maar liefst 31 gram tussen de lichtste en zwaarste standaardshaft – dat is enorm als het om swingsnelheid gaat, en dan laten we de custom shafts nog buiten beschouwing.

Waarom is shaftgewicht zo belangrijk geworden en hoe kies je wat voor jou het best werkt? We vroegen het Jason MacNivon, die voor Callaway en TaylorMade als clubfittingexpert heeft gewerkt en nu zijn eigen fittingstudio heeft. Hij biedt custom fitting voor alle grote merken, fit duizenden golfers per jaar, en weet dus als geen ander hoe het gewicht en de flex van een shaft je clubs beïnvloeden.

Drivershafts

Licht: onder de 50 gram
Gemiddeld: onder de 60 gram
Zwaar: onder de 70 gram


Bij de vier grootste merken op het gebied van metalwoods (Callaway, TaylorMade, Ping en Cobra) zijn er dit seizoen 34 verschillende gewichtsopties op het gebied van shafts, en dan laten we upgrades of custom shafts nog buiten beschouwing. In het verleden kon je bij goede drivers kiezen uit een standaardshaft in regular of stiff flex, maar dit tijd is voorbij. 'Het gewicht van een shaft is zelfs belangrijker dan de flex', zegt MacNiven. 'Je kunt vaak nog wegkomen met de verkeerde flex, maar het verkeerde gewicht is dodelijk voor je spel.'

Je moet het zo zien: elke swing is uniek, elke golfer brengt het clubhoofd op een andere manier bij de bal. Een lange, rustige swing kan net zoveel snelheid creëren als een korte en snelle, maar hoe ze de shaft 'opladen' is totaal verschillend. Een korte, snelle swing kan een zwaardere shaft nodig hebben, terwijl de rustige beter werkt met een lichtgewicht model.

MacNiven: 'Het verkeerde shaftgewicht kan erin resulteren dat je dramatische ballen slaat, waarbij de balsnelheid en verspreiding alle kanten op gaan. Waarschijnlijk sla je minder ver en is de afwijking groter.' Maar veel golfers hebben niet eens door waarom ze die slechte ballen slaan. Het gewicht van de shaft moet centraal staan als je denkt aan een nieuwe driver.

Hoe vind ik het juiste gewicht?

De beste manier om de ideale drivershaft te vinden is natuurlijk een fittingsessie, met een expert en een swingcomputer om de balvlucht van je drives te interpreteren. Maar voor golfers die het liever zelf doen hebben we een aantal tips.

Voel het verschil
MacNiven: 'Sla met een lichte, gemiddelde en zware shaft, zodat je het verschil kunt voelen en de resultaten kunt inschatten. Als licht voor jou werkt, voelt de shaft levendig en reageert hij zoals je wilt. Is hij te zwaar, dan moet je hard werken om de club aan de praat te krijgen, en lijkt het alsof alleen je beste swing een fatsoenlijk resultaat oplevert.'

Kijk naar...
Met welk gewicht je het meest consistent het midden van het clubblad weet te vinden (een korte shaft kan hierbij helpen), de clubhoofd- en balsnelheid het hoogst zijn en de verspreiding het minst.

Wees bereid iets op te geven
Het kan dat een bepaald gewicht extra afstand oplevert, maar dat dit ten koste gaat van de verspreiding, of omgekeerd. De uiteindelijke beslissing moet bij de speler liggen, niet bij de fitter, maar wees eerlijk over wat je probeert te bereiken.

Nu de balanspunten nog
Counterbalanced shafts (zwaarder bij de grip en lichter bij het clubhoofd) hebben de potentie om meer snelheid te creëren, maar niet voor iedereen, want sommige golfers voelen niet meer waar het clubhoofd zit. MacNiven: 'Voor sommigen is het hamerconcept, waarbij het clubhoofd zwaarder is, beter. Het is de kunst om te ontdekken wat voor jouw swing het beste werkt.'

IJzershafts

Licht: onder de 90 gram
Gemiddeld: onder de 110 gram
Zwaar: boven de 120 gram

Ping staat bekend om zijn fittingmogelijkheden, en welk ijzer je anno 2018 ook koopt, je wordt gefit voor een van de twintig verschillende shaftgewichten. Net als drivers kan het gewicht van een ijzershaft enorm verschillen (van 65 tot 130 gram) en je hebt ook nog te maken met verschillende balanspunten (waar is het gewicht geplaatst). De keuzemogelijkheden zijn zo uitgebreid dat je snel de verkeerde maakt.

MacNiven heeft spelers meegemaakt (en niet per se topgolfers) die zo gevoelig zijn dat een gewichtsverschil van 2-3 gram in de shaft het resultaat beïnvloedt. Aan de andere kant heb je ook golfers die een verschil van 15 gram niet eens voelen. Dynamic Gold shafts werden ooit gezien als de maatstaf voor een premium ijzer, maar hun gewicht van 125 gram past niet perfect bij elke clubgolfer.

Als je gaat voor een fittingsessie – wat we iedereen kunnen aanraden – is het essentieel dat je goed communiceert met je fitter. Geef zoveel mogelijk feedback en maak duidelijk welke opties wel en niet goed voelen. In een paar stappen zal een goede clubfitter de beste set-up voor jou vinden. Vraag welk gewicht je nodig hebt, waar het gewicht is gepositioneerd en hoe stijf de tip is, en je gaat naar huis met een geweldige set ijzers.

Hoe vind ik het juiste gewicht?

De laatste jaren kun je kiezen voor shafts met Ascending Mass Technology, waarbij de lange ijzers lichter zijn om de swingsnelheid en balvlucht te verhogen, en de korte zwaardere om ze beter te laten aansluiten bij je wedges. MacNiven: 'Het is een persoonlijke voorkeur die goed kan werken voor golfers die van dit gevoel houden.'

Graphite of staal?
Omdat ze shafts van graphite en staal tegenwoordig even zwaar kunnen maken, is het vooral een kwestie van verspreiding. Graphite heeft meer torque (draaiing), wat kan helpen om het clubblad bij impact haaks op het doel te krijgen.

Allebei licht?
Als je een lichtgewicht shaft in je driver hebt, betekent dat niet per se dat je ook bij je ijzers voor licht moet gaan. Je moet ze individueel benaderen. Bij tourspeler Gary Woodland zit er bijvoorbeeld 55 gram verschil tussen de shaft van zijn driver en ijzers, terwijl dit bij Matt Kuchar 30 gram is. Laat je fitten, data liegen niet.

Ik zit tussen regular en stiff
MacNiven: 'Kies dan voor de zachtere flex, want die krijg je makkelijker “rond”. Zie het als een motor: als je continu hoge toeren draait, begeeft hij het op een gegeven moment. Bij een golfswing wil je niet het gevoel hebben dat je op 110 procent moet swingen om een fatsoenlijk resultaat te krijgen.'

Je wordt ouder, papa
Als je boven de zestig komt, verlies je normaal gesproken 0,8 kilometer per uur aan clubhoofdsnelheid per jaar, al houden we dan geen rekening met blessures of een abonnement op de sportschool. Dus als je al vijf jaar niet gefit bent, kun je zomaar 4 km/u snelheid hebben ingeleverd, wat heel veel kan schelen.

Dit artikel stond eerder in Golfers Magazine 6 van 2018.