Test: Mizuno ST190 drivers

Combineer hoge balsnelheid met lage spin en je krijgt gegarandeerd meer lengte. Dat is de tactiek van Mizuno bij de ST190 en ST190G drivers.

Mizuno ST190 drivers: lage spin

Mizuno is beroemd om zijn gesmede ijzers, maar de Japanse producent is in zijn meer dan honderdjarige bestaan ook op het gebied van drivers baanbrekend geweest met het gebruik van bijvoorbeeld titanium (Ti100), composiet (MP-001) en schuifgewichten (MP-600).

Om de balsnelheid en lengte te maximaliseren combineren de nieuwe ST190 en ST190G drivers een gesmeed titanium clubblad, een geribbelde zool die bij impact mee veert en zeer lage spin. Het bekende Mizuno-blauw heeft plaatsgemaakt klassiek zwart.

De ST190 (links) biedt mid tot lage spin en maximale stabiliteit als de sweetspot wordt gemist dankzij een gewicht van zes gram achterin de zool. De ST190G genereert nog minder spin en dankzij twee zoolsleuven met schuifgewichten kunnen balsnelheid, spin en stabiliteit zelf nog verder worden aangepast.

Testen met tourspelers lieten zien dat de beste resultaten (lage spin, meer balsnelheid en maximale lengte) voor een vlakkere swing werden bereikt met de ST190G, terwijl de ST190G optimaal zijn werk doet met een meer neerwaartse invalshoek.

Het Forged SP700 Ti clubblad is meer dan tien procent sterker dan het voorheen gebruikte 6-4 titanium en de zeer dichte structuur bood meer mogelijkheden om te werken met verschillende diktes en zo de prestaties over een groter oppervlak te verbeteren.

De kroon van koolstoffiber weegt slechts twaalf gram, waardoor zeven gram elders kon worden geplaatst om de balsnelheid te verhogen en de spin te verlagen.

De voorste ribbel van de 'Wave' zoolplaat is dieper gemaakt, waardoor het trampoline-effect (COR) over een groter deel van het clubblad wordt vergroot en de bal dus met hogere snelheid vertrekt – ook als je de sweetspot mist.

Mizuno deed ook uitgebreid onderzoek naar vibraties en geluidsgolven en plaatste ribben in het clubhoofd om een meer solide impactgeluid te krijgen.

Naast de drivers introduceert Mizuno ook ST190 fairwaywoods geïntroduceerd. Ook deze hebben een koolstof kroon en een geribbelde zool, terwijl het clubblad wat groter is gemaakt om de flexibiliteit en dus balsnelheid te verhogen.

De houten-3 en 5 hebben een vaste hosel, maar er is ook een aanpasbare Tour S houten-3 met een lagere balvlucht, waarvan de loft kan worden aangepast van 13º tot 17º.

'Het diepere clubblad van de ST190 fungeert meer als dat van een driver wat resulteert in meer balsnelheid', zegt hoofdontwerper Kei Tsjui. 'Maar het is niet alleen nuttig van de tee.'

'Normaal gesproken komt de sweetspot hoger op het clubblad te liggen (wat niet ideaal is van het gras, red.) en krijg je meer backspin, maar door de lichte kroon en de Wave zoolplaat hebben we hoge balsnelheden weten te combineren met een efficiënte balvlucht.'

Prijs: € 499,- (ST190G), € 449,- (ST190), € 359,- (fairway aanpasbaar), € 319,- (fairway)

golf.mizunoeurope.com

Golfers Magazine zegt: 'We werden aangenaam verrast door beide drivers.'

'De ST190G genereert echt extreem weinig spin wat resulteert in veel lengte, als je tenminste voldoende swingsnelheid hebt om de bal de lucht in te krijgen.'

'Het is geen geheim dat meer gewicht richting het clubblad zorgt voor meer snelheid en minder spin, en de hoogste balsnelheden genereert de G dan ook met de gewichten voorin.'

'Daar lever je echter wel vergevingsgezindheid voor in. Het missen van de sweetspot kost je tientallen meters.'

'In de juiste handen is de ST190G een geweldige driver, de beste die we in jaren van Mizuno hebben gezien. Hij is snel, lang en je kunt de bal goed manoeuvreren als de gewichten bij het clubblad zitten. Het probleem is dat je de bal wel behoorlijk moet raken om het beste uit deze driver te halen.'

'Voor clubgolfers die de bal minder vaak in het midden raken is de ST190 een stuk vergevingsgezinder, mede dankzij de 300 omwentelingen extra spin.''

'Mizuno staat natuurlijk bekend om zijn gesmede ijzers en de giganten TaylorMade, Callaway en Ping worden niet meteen zenuwachtig van een goede Mizuno driver. Dat neemt echter niet weg dat Muzino-fans nu ook voor de driver en woods sterke opties hebben om merktrouw te blijven.'

'En de zwarte finish is gelukkig wat meer ingetogen dan zijn helblauwe voorganger.'